fredag 6 mars 2009

Matstörningar

Nu har jag tillbringat 5 dagar i Eksjö, 2 veckor av praktiken är avklarad. Alla dessa olika "öden", personligheter, problem och utmaningar som jag har stött på under dessa veckor har nog gjort att jag har vuxit några procent som människa.

Eksjö är en kommun som jag gillar ur miljösynpunkt. De källsorterar i hela kommunen, i alla verksamheter, till och med komposten hämtas och blir till biobränsle.
I personlkylskåpet på sjukhuset finns nästan bara kravmärkta varor. Mitt hjärta slog ett extraslag när jag upptäckte detta.

Det svåraste med att bo tillsammans med andra (elevboende) och dela kök och kylskåp är maten. Jag får inte plats med så mycket mat och köksutrustningen är nästan obefintlig. Det blir väldigt mycket mackor, som jag nästan aldrig äter i vanliga fall. Mackor till frukost, mackor på jobbet, mackor till kvällsmat, bara ostmackor dessutom. Februariutmaningen, som gick ut på att undvika hel och delvis halvfabrikat känns väldigt avlägsen. Qournfiléer med potatissallad, färdig ärtsoppa och ostmackor, piroger och ännu mer potatissallad. Fast nästan all mat är åtminstone ekologisk och vegetarisk.

Den här helgen ska jag frossa i grönsaker, bär och andra nyttigheter. Någon marsutmaning blir det inte. Varje dag är en utmaning just nu när det gäller jobb, skolarbete och att försök äta nyttigt. En helg har aldrig varit så välkommen som nu!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar