onsdag 21 januari 2009

Kan man köpa sig lycklig?

Jag har hört rykten som säger att affärerna rear ut varor och kläder upp till 70% just nu. Eftersom att jag är en nykter reashopaholic så kan jag erkänna att det känns frestande. Jag måste därför påminna mig själv om att jordens resurser ska räcka i många generationer till. Jag måste påminna mig om att jorden inte mår bra nu, och om den någonsin ska göra det igen så måste framförallt jag förändra mitt beteende och inse att jag inte blir lyckligare av att ha en fullproppad garderob.

Jag har bestämt mig för vad mina pengar ska gå till, alltså de pengar jag sparar på att leva billigare. De ska gå till tid. Jag kommer bara jobba 4 veckor i sommar, istället för 8. De lediga veckorna ska jag tillbringa på landet, i sommarstugan.

Jag ska gräva upp ett stort land och odla allt från kryddor till gurkor. Jag ska ägna sommardagarna åt att safta, konservera, baka, göra sylt, plocka svamp och bär. Frysen och skafferiet ska vara fulla av ekologiska grönsaker, bär och svamp till hösten!
Jag ska ju såklart tillbringa många dagar på någon ö i Sommen också. Sola, snorkla, grilla och hoppa från klippor.
För mig är detta värt så mycket mer än att ha de trendigaste kläderna och den senaste mobilen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar