lördag 31 januari 2009

Utmaning nr 2

Utmaningen i januari har varit att rensa i lägenheten för att bli av med onödiga saker som bara tar plats och energi. Garderoben, några skåp och badrummet har jag hunnit med och tyvärr blir det nog inte mer än så, för imorgon börjar februari och därför blir det dags för en ny utmaning.

Utmaningen kommer att vara att försöka undvika helfabrikat. Denna utmaning lär bli en av de svårare. Jag tycker själv att jag lagar bra och nyttig mat men jag kanske fuskar lite väl mycket med pulversåser, qourn och sojakorvar. Förhoppningsvis kommer denna månad leda till en tankeställare, så att jag även i fortsättningen lagar bättre mat.

Så som jag har förstått det så är halvfabrikat råvaror som har behandlats industriellt men som man ändå måste tillaga för att kunna äta, exempelvis mjöl, havregryn, ris osv. Det är med andra ord nästintill omöjligt att utesluta.

Helfabrikat kan man däremot köpa och äta på vägen hem, om man så vill. T ex bröd, yoghurt, glass, färdigrätter osv.
Jag tycker att det är ganska svårt att reda ut själva begreppen men det är ju inte heller så viktigt.
Den här utmaningen ser jag verkligen fram emot. Det är bara att plocka fram kavlar och farmors gamla kokböcker!

Uppdatering angående mina efterforskningar om kommunens miljöarbete
Jag har haft mailkontakt med politiker och chefer i andra kommuner som med glädje har berättat om deras miljöarbete. Mina egna politiker och ansvariga är däremot inte lika pigga på att besvara mina mail, därför kommer jag, i veckan, att ringa runt istället. Så lätt kommer de inte undan.

2 kommentarer:

  1. Ja, man borde bli betydligt bättre på att prioritera matlagning och bara utgå från rena råvaror. Då blir ju också matlagningen en större sinnlig upplevelese. Och har man barn kan de hjälpa till mer, vilket ofta är populärt.

    SvaraRadera
  2. Martin: Absolut, förutom att man slipper att få i sig diverse mer eller mindre främmande ämnen och tillsatser så blir det också betydligt roligare att laga mat! Godare också.

    SvaraRadera