tisdag 17 mars 2009

Varför ska det vara så svårt?

Min värsta fiende nr 1, ELLOS- katalogen. Den är som en vålnad, en mardröm som hemsöker mig, omöjlig att göra sig av med. NIX för adresserad reklam går aldrig att nå. Oftast tar jag katalogen och slänger i pappersinsamlingen utan att ägna den en minsta blick. Igår gjorde jag det förbjudna. Jag bläddrade i den. Klänning 149:-, bäddset 79:-! Jag tar ett djupt andetag. Shoppingdjävulen säger åt mig att jag är värd att unna mig detta. Den gröna ängeln, med Al Gores ansikte, på andra axeln säger att jag måste tänka på isbjörnarna, på glaciärerna, på den förgiftade jorden, på koldioxidutsläppen, på framtiden.
I min hjärna håller jag en tändare under katalogen och skrattar högt. I verkligheten lägger jag den i papperskassen i köket och suckar besviket.

3 kommentarer:

  1. Jag är så glad över att jag inte får några sådana där kataloger hem alls. Bästa sättet att inte falla för frestelser är ju att inte utsätta sig för dem. Strongt att kunna öppna den och sen lägga undan den utan att trilla dit. Bra gjort!

    SvaraRadera
  2. Jag har liknande problem som du... Jag får som tur är inte Ellos-katalogen, men idag fick jag Bon ´a parte-katalogen... sjukt svårt att motstå de kläderna....!!!

    SvaraRadera
  3. Haha, din stackare, det låter tufft. Vad effektivt det skulle vara om alla hade al gore på axeln :)

    SvaraRadera