lördag 14 februari 2009

Man ska gräva, man ska bygga där man står..

Det är faktiskt bland annat Björn Afzelius låtar som ger mig inspiration och viljan till att göra nytta. Jag har alltid älskat hans låtar och kommer alltid att göra. Nu var han ingen miljökämpe, han kämpade framförallt mot fattigdom och orättvisor, men hans engagemang inspirerar och han bevisade att en liten vanlig människa kan göra så mycket. Sen är det ett litet plus att hans nasala röst och skånska dialekt gör det så äkta.

Här är två låtar, som inte är mina favoriter, men som på olika sätt ger mig den där inspirationen.
Landet bortom bergen
Valet (underbar skjorta för övrigt)

Den här har däremot varit en favorit sedan 12-årsåldern och jag tycker fortfarande att det är en utav de vackraste låtarna som gjorts.
Fröken Julie

Sen är ju också Ljuset, Dockhemmet, Elsinore, På egna vingar, Isabelle och Liten blues vid gravens rand helt underbara låtar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar